For dyrt mobilabonnement? Se her hvordan du sparer meget uden at miste noget!

Rigtig mange af os betaler for meget for at bruge mobilen. Ved at vælge rigtigt kan du spare penge måned efter måned. Og kvaliteten er ikke dårligere.

Du tænker sikkert “Det kræver at jeg sætter mig ind i rigtig meget, får nyt telefonnummer, bøvler med at oprette og lukke abonnement”. Men det passer ikke! Det er meget nemt at finde et billigt abonnement, du kan beholde dit nuværende nummer og alt besværet med flytningen foretages af dit nye selskab. Jeg vil her i guiden vise hvordan du gør. Så det er bare at komme i gang og stoppe med at snyde dig selv!

Sådan gør du! Kom i gang med at spare nu!

  1. Vælg et teleselskab og et abonnement hos dem. Få hjælp til dette valg nedenfor.
  2. Bestil mobilabonnementet på selskabets hjemmeside. Hvis du vil beholde dit nummer skal selskabet flytte det for dig, og du skal i bestillingen oplyse nummeret. Du må ikke selv opsige sit nuværende abonnement. Se mere om nummerflytning nedenfor.
  3. Du får et SIM-kort tilsendt med posten samt vejledning i at aktivere det. Hvis du har valgt nyt nummer går der et par dage efter bestillingen. Ved flytning af eksisterende nummer siger loven der højst må gå en måned.
  4. Du har nu et nyt mobilabonnement og sparer nu penge måned efter måned. Du kan altid ændre dit abonnement ved at logge ind på selskabets hjemmeside eller kontakte deres kundeservice.

Om 1. – hjælp til at vælge selskab og abonnement

Det nemme valg: De store teleselskabers eget discountfirma
Der findes i Danmark tre forskellige mobilnetværk som drives af fire store teleselskaber, nemlig 3, Telia, Telenor og TDC. Hvis du er kunde hos et af disse selskaber, så er det mest oplaget at skifte over til deres respektive discountselskab. På den måde har du præcis den samme dækning som hidtil, men får sandsynligvis en lavere pris.

  • TDC og Yousee’s discountselskab er Telmore
  • 3’s discountselskab er OiSTER
  • Telenors discountselskab er CBB
  • Telias discountselskab er Call me

Tips hvis du har specielle behov til dit mobilabonnement

  • Brug for meget data/internet på mobilen? Så vil jeg anbefale OiSTER’s med ubegrænset internet og tale til 149 kr./m.
  • Skal du have en billig pakke, så har OiSTER, CBB og OK Mobil de bedste valgmuligheder.
  • Hvis du ved, at et bestemt mobilnetværk er bedst hvor du bor, så vælg ud fra det. TDC og Yousee’s netværk: Telmore. 3’s netværk: OiSTER. Telenor og Telias netværk: CBB og OK Mobil.
  • Bruge telefonen i udlandet til samme pris som hjemme, så brug 3 mobil. Er ikke så billigt som discountselskaberne.
  • Meget lavt forbrug og ikke behov for fast taletid og internetforbrug? Køb et basis-abonnement hos Telmore eller CBB hvor du næsten kun betaler når du bruger det.

Om 2. – bestilling mobilabonnement på nettet nu!

  • Ved tilmelding udfylder du de felter der spørges om. Dette inkluderer typisk hvilket abonnement du vil have, om du vil flytte dit nuværende eller få et nyt og dit CPR-nummer.
  • Hvis du ønsker at flytte dit værende nummer (altså beholde dit nummer i det nye abonnement) så SKAL du lade det nye selskab lave flytningen for dig. Du skal ikke gøre noget – de opsiger det gamle og henter tilladelse til at flytte nummeret – alt går helt automatisk. Hvis du vil beholde dit nuværende nummer, så MÅ DU IKKE selv opsige det hos dit nuværende selskab.
  • Når du har udfyldt alting, skal du typisk betale med et betalingskort. Her betaler ofte et tilmeldinggebyr og for den første måned.

Om 3. – du får tilsendt et SIM-kort

Vælger du at beholde dit nuværende nummer og få det flyttet, så kan det tage op til en måned før du kan bruge dit nye abonnement. Vælger du at få et helt nyt nummer (nogen gange kan du vælge blandt flere) så tager det typisk ikke mere end nogle dage før du får tilsendt dit SIM-kort og kan begynde at bruge dit nye abonnement. Min erfaring er, at du ikke behøver at undvære mobilen i en periode. Når du aktiverer det nye abonnement, så holder det gamle op med at fungere.

Om 4. – dit nye abonnement hvor du sparer måned efter måned

Det smarte ved discount-mobilselskaberne er, at de alle sammen er online-selskaber. Det betyder, at du kan logge ind på deres hjemmeside og nemt administrere dit abonnement. Måske er der noget du kan spare væk? Måske skulle du skifte dit abonnement hvis den måde du bruger det ændrer sig.

Ofte stillede spørgsmål (FAQ)

Er kundeservice ikke dårligere hos discountselskaberne? 
Nej. Min oplevelse er f.eks. at Telmores kundeservice har været meget god, mens den hos deres moderselskab har krævet at man ventede meget lang tid i telefonkø.

Kan man købe mobiler sammen med abonnement hos discountselskaberne? 
Det kan man hos Telmore, CBB, OiSTER og Call me. Men se dig for – ofte er der ikke så meget at spare. Måske er det nemmere og billigere at købe mobiltelefonen et andet sted.

Er jeg ikke bundet til mit nuværende selskab?
Loven siger, at du højst kan bindes i 6 måneder. Typisk efter køb af telefon. Derefter kan du når som helst flytte til et andet selskab.

Skal jeg opsige mit nuværende abbonnement?
Nej. Hvis du vil beholde dit nuværende nummer, så må du ikke selv opsige dit nuværende abbonnement. Bed dit nye selskab om at får overført dit nuværende nummer når du tilmelder dig. Så sørger det nye selskab for alt det praktiske og opsiger det gamle abonnement så det passer med, når det nye starter.

Der må da være forskel på kvaliteten i dyre og billige mobilselskaber?
Nej det er der ikke. Lavprisselskaberne bruger de store dyre selskabers netværk (3, TDC, Telia, Telenor), så kvaliteten er præcis den samme.

Gør andre glade - del dette tip med venner:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *